۱۳۹۲ تیر ۸, شنبه

362 ایرانی در زندان‌های مالزی + تصاویری از چند زندانی در مالزی





 وزیر کشور مالزی از حضور 362 تبعه ایرانی در زندان‌های مالزی خبر داد.
به گزارش  خبرگزاری"برناما" : داتوک سری احمد زاهد حمیدی، وزیر کشور مالزی روز جمعه در پوتراجایا گفت که 341 تن از 362 ایرانی زندانی در مالزی تحت قانون 1952 مربوط به موادمخدر دستگیر شده‌اند که 64 تن از این تعداد تحت بخش B39 این قانون محکوم شده‌اند که مجازات مرگ را پیش‌بینی کرده است. 
وی در کنفرانس خبری پس از دیدار با محمودجلال فیروز‌نیا، سفیر ایران در مالزی، در محل وزارت کشور مالزی افزود: هشت تن دیگر تحت قانون اقدامات پیشگیرانه ویژه بازداشت و 13 تن نیز تحت قانون مهاجرت دستگیر شده‌اند. 
احمد زاهد گفت که استرداد این زندانی‌ها از جمله موضوعاتی بوده که در دیدار با سفیر ایران درباره‌اش مذاکره کرده است و افزود که ایران به دنبال استرداد برخی از زندانیان است اما وزارت کشور مالزی باید درباره این موضوع مذاکرات بیشتری با اتاق دادستان کل انجام دهد.

وزیر کشور مالزی گفت: ما نمی‌خواهیم شرایطی ایجاد شود که استرداد زندانیان موادمخدر به بازگشت دوباره آنها به کشور منجر شود بنابراین مذاکرات درباره اطمینان یافتن از برچیدن این سندیکاهای موادمخدر ادامه دارد. 
احمد زاهد اظهار کرد که از دیگر موضوعات مورد مذاکره با سفیر ایران موضوع تلاش برای پیشگیری از قاچاق مواد به مالزی و تبادل اطلاعات میان پلیس مالزی و ایران بود.
وی افزود که ایران از جمله کشورهایی است که در حل مشکلات اعتیاد به موادمخدر موفق بوده است، بنابراین وزارت کشور مالزی قصد دارد از طریق آژانس ملی مبارزه با موادمخدر این کشور به تبادل اطلاعات مربوطه با نهادی مشابه(در ایران) بپردازد. 
بنابراین گزارش سفیر ایران نیز گفت که با وجود این واقعیت که تعداد زندانیان ایرانی در مالزی خیلی زیاد نیست، اما برای انتقال تعدادی از آنها به ایران تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت. 
سفیر جمهوری اسلامی افزود: همکاری خیلی خوب و نزدیکی میان دو کشور وجود دارد. در هر حال ما تمایل داریم تمامی یادداشت‌های تفاهم‌ میان دو کشور به ویژه در حوزه همکاری‌ میان پلیس و آژانس‌های مبارزه با موادمخدر فعال شود.