۱۳۹۱ آذر ۶, دوشنبه

هفته حمایت از بیماران کلیوی بدون تامین دارو و امکانات درمان

رها / سحر بیاتی



دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در هفته حمایت از بیماران کلیوی گفت:« قطعاً امکانات برای هزاران بیمار کلیوی در کشور ایده آل نیست و مشکلاتی وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه داروهای بیماران در ردیف دوم کالاهای اولویت دار قرار دارند، مسئولین بانک مرکزی در صدد تشکیل جلسه ای جهت پیگیری و رفع مشکلات موجود و تامین ارز مرجع در زمینه مواد اولیه دارو هستند. اما متاسفانه در چنین شرایطی اختصاص مبلغ 50 میلیون یورو برای واردات مواد آرایشی نشان دهنده این است که مسئولین توجه بیشتری به این نوع کالاها دارند در حالی که فقط مبلغ 40 میلیون یورو برای داروی بیماران اختصاص داده شده است.»
در رابطه با وضعیت درمانی بیماران کلیوی  روزنامه تهران امروز از قول عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می نویسد:« قرار بود بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور، داروهای بیماران کلیوی رايگان شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قيمت آن دسته از داروهایی که به آنها یارانه تعلق می‌گرفت نیز 2 برابر شده است.»
رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی هم در هفته حمایت از بیماران کلیوی می گوید:« از آنجا که در سطح کشور با کمبود دستگاه دیالیز مواجهیم، دولت باید در جهت خرید دستگاه‌های بیشتر اقدام کند، زیرا در حالی که هر روز تعداد کسانی که به بیماری‌های کلیوی دچار می‌شوند افزایش می‌یابد، نزدیک به سه سال است که دستگاه جدیدی وارد کشور نشده است.».
به گفته حسن تامینی نايب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس :«در بودجه سال 91 مبلغ قابل توجهی برای خرید دستگاه‌های دیالیز برای استفاده این بیماران در نظر گرفته شده بود‌که متاسفانه با همکاری نكردن دولت منتفی شد.» این نماینده مجلس تنها با ابراز امیدواری تامین بودجه مورد نظر را به سال 92 موکول می کند.
کارشناسان می گویند 70 درصد از هزینه درمانی بیماران کلیوی بر دوش خودشان است، این در حالی است که در صحن علنی مجلس در اعلام افزایش نرخ هزینه های درمانی اعلام شد فقط ست و صافی دیالیز 352 درصد افزایش قیمت داشته‌است. این درحالی است که داروی بیماران کلیوی نیز افزایش چشم گیری داشته است.
بر اساس آخرین نتایج بررسی های موجود در رابطه با بیماران کلیوی در کشور، بیشترین اهدا کنندگان کلیه در کشور افراد 25 تا 26 ساله هستند و 70 درصد مشکلات مربوط به بیماریهای کلیوی در کشور در سنین 20 تا 44 ساله مشاهده می شود.
همچنین تحقیقات علمی نشان می دهد سالانه حدود یک میلیون سال از عمر سالم ایرانیها به دلیل ابتلا به انواع بیماریهای کلیوی کم می شود.
یکی از پزشکان شاغل در بیمارستان لبافی نژاد تهران که نمی خواهد نام اش فاش شود درباره وضعیت بیماران کلیوی می گوید:« متاسفانه افزایش بیماران کلیوی و البته افزایش هزینه های درمان باعث شده عملا این بیماران از مراجعه به مراکز خصوصی پرهیز کنند و تنها امکان درمان در مراکز دولتی را داشته باشند، با توجه به تخصصی بودن بیمارستان لبافی نژاد و هاشمی نژاد تهران ترافیک بیماران در این دو مرکز از تمامی استان ها و شهرستان های کشور است. جمعیت بیماران باعث شده ما توان بستری کردن یا حتی اختصاص دادن تختی را در اورژانس به یک بیمار نداشته باشیم.»
این متخصص اورولوژی در ادامه می افزاید:«هر چند ما رتبه بالایی در جراحی پیوند کلیه در خاورمیانه و شاید به جرات بتوان گفت در جهان داریم و یکی از بهترین متخصصان اورولوژی جهان یعنی دکتر ناصر سیم فروش را در کشور داریم. اما مسئله اصلی پیوند کلیه در ایران این است که بر خلاف شعارها و تبلیغات رسانه های داخلی، ما کمترین میزان پیوندمان از افراد فوت شده بوده است. یک مورد حتی از فوت شدگان در بیمارستان بقیه الله العظم با خواب آلودگی و بی حوصلگی آقایان آنقدر دیر به دست ما رسید که کلیه را دور انداختیم، آمار بالای پیوند کلیه ایران از اهدا کنندگان زنده است. کسانی که نه برای نجات جان انسانی دیگر که برای نجات خودشان از مشکلات مالی تن به این کار می دهند.»
وی در ادامه می افزاید :« شاید به جرات بتوانم بگویم، ما آمار بالای پیوند کلیه را مدیون فقر در جامعه ایران هستیم، همین الان جلوی در بیمارستان لبافی نژاد، یا هاشمی نژاد پر است از برگه هایی که برای فروش کلیه تبلیغ می کنند، حتی در این فضا دلالانی هم هستند که تلاش می کنند در میان خرید و فروش پولی به جیب بزنند، این دردناک ترین بخش کارما است که باعث می شود به جای خرسندی از افزایش پیوند کلیه در ایران نگران زنان و مردانی باشیم که جان خود را حراج زده اند.»
به گفته این متخصص اورولوژی بیمارانی که امکان خرید کلیه از اهداکنندگان نیازمند را داشته باشند می توانند به روند درمانی خود امیدوار باشند و این در حالی است که بسیاری از بیماران توان خرید کلیه را در بازار آزاد ندارند و با توجه به کم بودن میزان پیوند کلیه از شخص فوت شده مجبورند سالهای سال با دیالیز زندگی را سپری کنند و منتظر باشند که روزی بدن جوابگوی دیالیز نباشد یا کلیه ای با هزینه کمتر پیدا کنند.
به گفته منابع داخلی با وجود نایاب شدن داروهای بیماران کلیوی در داروخانه ها همچنان امکان تهیه این داروها از بازار آزاد و ناصرخسروی تهران با قیمت های باور نکردنی وجود دارد.
هزینه بالای داروهای مصرفی، کمبود دستگاه های دیالیز، کم بودن مراکز درمانی دولتی همه و همه باعث شده تا این روزها یکی دو مرکز تخصصی دولتی با هجوم بیماران مواجه شوند و امکان پاسخگویی و رسیدگی کامل به آنها را با توجه به ظرفیتشان از دست بدهند و بیماران و خانواده هایشان نگران از ادامه پروسه درمانی آنها چشم انتظار معجزه ای باقی بمانند.

هیچ نظری موجود نیست: